Dresden ja Meissen vuorokaudessa
Olin onnekas, kun työmatka vei itäiseen Saksaan. Päivät menivät
töissä, mutta illat ja matkustusajat pystyi ottamaan turismin kannalta. Tämä
kirjoitus on siis tehty kahden vapaaillan kokemuksista. Molempiin kaupunkeihin
sain erinomaisen, historian tietävän oppaan, joten kaupungeista sai paljon
irti.
Dresdeniin pääsee lentämällä, mutta ainakaan minulle
sopivaan aikaa sinne ei ollut sujuvaa vaihtoyhteyttä ilman usean tunnin
odottelua, joten valitsin itselleni ylivertaisen mieluisana matkustustapana
aamulennon Prahaan. Prahan kentältä pääsee suoralla metroyhteydellä remontin
alla olevalle bussiasemalle, josta menee noin kerran tunnissa tahdilla busseja
Dresdeniin. Dresdenin rautatieasema on iso. Bussiaseman virkaa teki
rautatieasemaa sivuavalla kadulla olevat parkkipaikat ja pieni palvelupiste.
Kätevyydestään ja edullisuudestaan huolimatta linja-automatkailu ei ole
ilmeisen suosittua. Matkan hinta arkena oli alle kymmenen euroa.
Asemalla oli pieni jännite yllä. Parkissa oli noin 50
poliisiautoa. Kyseessä ei ole paikallisen kahvion ilmaiset viranomaiskahvit.
Terroriuhkaa ei kuitenkaan ollut. Uhkaa oli huliganismista.
Jalkapallohuliganismista. Illalla oli viimeinen liigakierros ja vastakkain
olivat Rauma – Pori asetelmaiset Berlin ja Dresden. Molemmilla riitti vielä
panosta peliin, joten jännite oli ymmärrettävä. Lieveilmiöitä ei näkynyt, ellei
iloisesti kannustuslauluja hoilaavia faneja lasketa.
Majoituimme melko tavalliseen hotelliin, joka sijaitsi noin
kilometrin kävelymatkan päästä asemalta vanhankaupungin suuntaan, juuri
nähtävyysalueen reunalla. Hotellien hintataso on kaupungissa melko maltillinen
ja vajaalla satasella saa kahdelle hengelle laadukkaan hotelliyön.
Koko Dresden pommitettiin toisen maailmansodan lopussa
kokonaan maan tasalle, jopa siten, että viimeisimmät vanhan kaupungin rakennukset
on saatu uudelleenrakennetuksi vasta aivan viime vuosina. Päänähtävyys,
Frauenkirche avattiin uudelleen yleisölle 60 – vuoden murusina olon jälkeen
vuonna 2005.
Yksi vaikuttavimmista nähtävyyksistä on linnan seinään 24.000
Meissenin tiilestä tehty megataulu, johon on ikuistettu Saksan prissien
tekemisiä vuosilta 1123 – 1904.
Elbe – joen rannalle oli vielä leimallista remonteista kertovat
nostokurjet, mutta jo niiden välistä pystyi toteamaan, että Dresden on ollut
Saksan kaunein kaupunki sata vuotta sitten. Ja se voi olla sitä uudelleen myös
lähivuosikymmeninä. Jokirannassa oli erittäin viihtyisiä ravintoloita.
Dresdenin tavoin Meissen sijaitsee laaksossa. Meissenista
puhuttiin pilkkaavaan sävyyn sosialistisen kauden lopulla. ”Menkää nyt
Meisseniin – se on vielä pystyssä”, oli ivallinen kehote. Saksan yhdistymisen
jälkeen alueen kunnostamiseen on käytetty hurjia summia rahaa, mutta lopputulos
on kaunis ja koko seudun turismin kehittymistä vuosikymmeniä edistävä.
Meissenin posliini on uudelleen keksitty kopio kiinalaisesta
posliinista. Kyseessä on kuitenkin erittäin laadukas tuote. Se on kuitenkin
niin kallista, että hankkiakseen pitää olla, sekä varakas, että harrastunut.
Meissenin linnan on ainakin Saksan vanhin ja sillä on yli
tuhatvuotinen historia. Linnasta on huikeat näköalat yli Elben.
Linnakukkulalla on useita ravintoloita jotka tekevät sisustuksellaan
ja ilmeellään kunniaa ainakin lähihistorialleen – ehkä pidemmällekin.
Ruokailimme ravintolassa, jonka terassilta oli huikea näköala kattojen yli,
siten että sieltä näkyi (ja kuului) vanha kirkko, jonka kellot ovat posliinista
– kuinkas muutenkaan. Sen kuuli kyllä myös äänestä.
Majoituimme Meissenin alueella viehättävään
maaseutuhotelliin, Got Wildbergiin. Se oli vanhoja raamejaan perinteitä
kunnioittaen kantava edullinen ja miellyttävä majatalo. Suosittelen vahvasti
satunnaisille matkaajille, mikäli edullinen hinta ei ollut yhteistyökumppanien
luoma kertailluusio.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti