lauantai 14. toukokuuta 2022

Sauter Biogas – One1 tutustumis / opintomatka Saksaan

 

Sauter Biogas – One1 tutustumis / opintomatka Saksaan



Olen tehnyt vastaavia reissuja eri motiiveilla noin kymmenen. Rooli on vaihtunut asiakkaasta yrityksien edustajaksi. Reissujen toiminnallisuus on myös löytänyt muotonsa. Parhaan hyötysuhteen reissusta saa, kun lentää sunnuntai iltana Helsingistä Berliinin uudelle kentälle ja ajaa illalla lähelle ensimmäistä tutustumiskohdetta. Tällöin asiakkaat anastaa perheeltä huonomman puolen sunnuntaista ja työpäiviä kuluu runsassisältöiseen reissuun silti vain kaksi päivää.

Tällä kertaa asiakkaina oli kolmen maatilan yhteenliittymä kolmen tilan biokaasulaitoksen hankintaan, omaa biokaasulaitosta kaasuverkon vierelle suunnitteleva yrittäjä työtehoseuran tarjoaman konsultin kanssa, sekä muutakin yhteistyötä meidän kanssamme tekevä parivaljakko, joista toisella on jo pitkälle viety suunnitelma omasta laitoksesta Etelä-Pohjanmaalle.

Lähtö oli äitienpäivänä. Illan lähdöt olivat törkyhintaisia, joten lähdimme jo 16:20 lennolla. Tämä tarkoitti lupaustani olla kentällä jo 14:00 porukoita vastassa. 



Seurasi reissun ensimmäinen vastoinkäyminen. Valitsemani IC oli kohdannut joitakin vaikeuksia Joensuu – Imatra välillä ja juna oli kaksi tuntia myöhässä. Piti odottaa seuraavaa Z – junaa ja saapua kentälle yli puoli tuntia suunniteltua myöhemmin. Samaan aikaan itseni kanssa tulivat myös vieraat, joten juna-aseman rullaportaiden yläpäässä oleva Runway baari keräsi ennalta toisilleen tuntemattoman joukkueen hyvin kansaan.

Toinen ja kriittisempi vastoinkäyminen meinasi tapahtua turvatarkastuksessa. Sunnuntain tuplapalkat olivat todennäköisesti syy turvatarkastuksen alimiehitykseen, jota oli todennäköisesti vahvistaneet muutamat viime hetken poissaolot. Matkustajia oli paljon ja tarkastushenkilökuntaa vähän. Jono kesti lähes koko marginaalimme ajan ja pääsimme Schengen alueelle juuri, kun porttimme oli sulkeutumassa. Kuitenkin ajoissa.

Lento Berliiniin kestää vajaan kaksi tuntia. Puoli tuntia nousun valmistelua, puoli tuntia laskeutumista ja yksi tylsä tunti edellisten välissä. Osaltani tylsyyttä pois puhui vierusmatkustaja, joka oli elämänsä ensimmäisellä lentomatkalla. Jokainen ilmakuoppa, tai tarjoilu oli rutiinia suurempi juttu. On ilo olla näillä reissulla useasti elämyksien tarjoajana, sillä myös edellisellä kerralla oli mukana lentomatkustamisen ensikertalaisia.

Berliinissä meitä oltiin vastassa kahdella autolla. Jensin tutulla kaasu – Audilla ja uuden työntekijämme, Nathanin vuokra – tila-autolla. Yhteensä tilaa oli juuri tarpeeksi, mutta ei yhtään yli.

Edellisellä kerralla reissusimme pikkubussilla, mutta tämä rajaa joukkueen kokonaismäärän yhdeksään. Nyt meitä oli yksitoista.

Vajaan tunnin ajomatkan päässä oli historiaa pursuileva hotelli Luckenwaldissa. Tavarat huoneisiin ja tutustumaan nukkuvaan kaupunkiin. 





Ketään ei näkynyt missään. Keskustassa oli korkea rakennelma graniitista, joka oli kulkeutunut jääkauden aikana Suomesta Saksaan. Muulloin tätä kivilajia ei Saksassa esiinny.



Keskustasta löytyi kreikkalainen ravintola, joka oli jollakin tapaa kylän sydän. Missään muualla ei ketään, mutta heidän sisäpihallaan oli porukkaa puolen salin verran. Meidän saapumisemme jälkeen koko salin verran. Ruoka oli kaikkien mielestä hyvää, ellei erinomaista. Vatsat täynnä oli hyvä kömpiä nukkumaan.

Reissun toisena päivänä oli varhainen herätys. Olimme kertoneet halusta nähdä reaktorin syöttöratkaisu ja se edellytti paikalle menoa ennen biokaasulaitoksen aamuruokintaa. Seitsemältä ylös, hyvälle, paikalliselle aamiaiselle ja autoon.

Vuonna 2014 rakennettu biokaasulaitos toimii, kuin nuoruutensa päivillä. Yrityksen Tj - operaattori pitää laitosta lähes kohtuuttoman kovilla, kun lietettä tulee rajallinen määrä ja kaikki separoidun rejektin nestejae on levitetty kevätlannoituksissa pelloille. Kiinteän jakeen syöttöä, jota tulimme katsomaan ei kuitenkaan ole vähennetty, joten kiintoainepitoisuus reaktorissa hipoi kolmekymmentä. Tämän ei pitäisi olla märkäreaktorissa mahdollista, mutta kuten tj sanoi, hän on oppinut luottamaan Sauteriin ja tilanne korjaantuu pikkuhiljaa lähiaikoina.




Vierailupäivänämme laitokseen syötettiin 45 tuhatta tonnia kuivajaetta vajaan puolen tunnin aikana. Muita toimenpiteitä päivään ei kuulu.

Kurkistimme myös tilan CHP – laitteistoon.



Seuraavaksi vierailimme saman omistajan toisella tilalla. Siellä vanha biokaasulaitos on muutettu Sauter – tekniikalle ja lisäksi tilalle on tehty biokaasulaitoksen laajennus.

Kolmas vierailukohde oli pieni, yhden reaktorin laitos, jossa energiaa tehtiin tilan lantakapasiteetin ehdoilla ilman muita syötelisiä. Toimiva kokonaisuus, jossa meitä tosin kiinnosti CHP – laite, jonka mitoitus sopii Suomeen, jos tarkoituksena on tuottaa vain biokaasulaitoksen ja jalostimen sähkö.




Tilavierailujen välissä poikettiin evästauoilla ja tehtiin analyysejä paikallisen ohran viljelyn tilasta.



 Iltaviideltä päästiin hotellille ja ryhmäkuvaan.




Illalliselle menimme Meissenin vanhaan kaupunkiin. Sitä ennen tehtiin kävelykierros kauniiseen ytimeen, Meissen on rakennettu pari vuosisataa ennen esimerkiksi Tallinnan vanhaa kaupunkia. Paljon samaa niissä on, eli Hansaliitto oli osaamisen ja kulttuurin välittäjä kaupallisten tarkoitustensa lisäksi.





Ravintolassa, oli parsaviikot kevään sadon kunniaksi. Sitä kunnioittaen otin alkuruoaksi parsa - lohikeiton. oli lajissaan oikein hyvää.



Reissun kolmantena kokonaisena päivänä tutustuimme Sauterin suunnittelukonttoriin Am Bergissa. Miljöö on yhtä kaunis, kuin aina ennenkin. Paljon asiaa sisältyi aamupäivään.

Alkuiltapäivästä lähdimme Dresdenin vanhaan kaupunkiin lounaalle. 

Pääruoaksi löytyi ihan perinteinen saksalainen pyttypannu



Vanha kaupunki oli kaunis, kuten aina ennenkin. Olen aktiivisen harmistunut, että keskustalla ei ole tämän sillan vuoksi enää Unescon maailmanperintökohteen statusta. Kyllä tuo silta kokonaisuuteen olisi sopinut.



Ylituhtia lounasta seurasi parin tunnin ajo Berliiniin ja paluulento.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti