Teimme Fuengirolasta yhden päivän
automatkan Cordoban maailmanperintökohteisiin. Päätimme lähteä
liikkeelle varhain, sillä autovuokraamossa puhuivat matkan Cordobaan
kestävän neljä tuntia. En vielä tiedä, mihin se perustui, koska
lähes koko matka oli moottoritietä ja reilussa parissa tunnissa
olimme perillä. Matkalla ei paljoa maisemia katseltu, sillä aamu
alkoi valjeta vasta Cordoban kohdilla. Ehkä oli luontevaa ajaa
pimeässä, sillä olin liikkeellä ilman ajokorttia, joka jäi
kotimaahan lähtötohinoissa. Onneksi ei tullut pysäytyksiä.
Cordoban historiallisen keskustan
vieressä oli muutama kohtuullisen kokoinen maksullinen parkki, jotka
palvellevat auttavasti sesonkina. Me olimme liikkeellä ensimmäisten
joukossa, joten parkkiruuduissa oli valinnanvapautta. Ihan
ensimmäisenä suuntasimme ylittämään Roomalaisen sillan, jonka
takaa u-käännöksen jälkeen vanhakaupunki avautuu. Silta oli
kaunis, mutta tosiasiallisesti siinä on Rooman vallan ajalta
jäljellä vain perustuksia. Kaunis se oli jälkikäsiteltynäkin.
Sillan takana oli kaunis portti.
Pian portista kävelyn jälkeen
löysimme 700 – 900 luvulla rakennetun moskeijan, La Mezquitan,
joka olisi maailman kolmanneksi vanhin moskeija, ellei siitä olisi
tehty kristillistä kirkkoa 1236 vuonna vallanvaihdoksen yhteydessä.
Alue oli kokonaisuutena
mielenkiintoinen ja hyvin pidetty. Olimme parin tunnin kävelyn
jälkeen melko vaikuttuneita. Kohde oli
maailmanperintökohdestatuksen arvoinen. Etukäteen olin skeptisempi
Madinat al – Zahran suhteen, sillä esiin kaivamaton osa siitä on
vaarassa jäädä laittoman rakentamisen alle paikallisviranomaisten
ollessa kovan rahan rakentamisen alla ainakin jonkin verran
voimattomia. Arvelen, että maailmanperintökohde status on voitu
antaa ainakin epävirallisesti vivuksi korruption vastaisiin toimiin.
Huoleni turhasta visiitistä oli kuitenkin aiheeton.
Madinat al Zahra löytyi helposti noin
kymmenen kilometrin päästä laitakaupungin vaihtuessa
maaseutumaiseksi. Navigaattori opasti parkkipaikalle, jonka takana
oli osin maan alle rakennettu museorakennus, jossa oli auditorio,
sekä museo Madinasta löydetyistä tavaroista. Esinekokoelma oli
melko suppea.
Itse Madinasta on saatu kaivettua esiin
vain noin 10% sen kokonaispinta-alasta. Esiin kaivetulla alueella
kävellessä Madinan ideasta monitasoisena hallintokaupunkina saa
kuvan. Jotenkin käsittämätöntä, että 1000 – vuotta sitten on
ollut mahdollista rakentaa kaupunki ilman luontaista asumistarvetta,
vain kalifaatiksi. Historiantuntemukseni mukaan koko kaupunki on
rakennettu vain, jotta Abd ar – Rahman III olisi voinut nimittää
itsensä kalifiksi. Toisaalta tyhmyyden ylistystä, toisaalta
rakentamisarkkitehtuuri ei varmaan kehittyisi ilman
suuruudenhulluutta. Kai tässä on samaa analogiaa, kuin
Formulakisojen liikenneturvallisuuteenkin vaikuttavilla
kehitystöillä.
Paluumatkalla poikkesimme
moottoritieltä hieman pienemmille teille ja ajelimme
maalaismaisemissa kohti kotia, jonne ehdimme hyvin ennen pimeää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti