tiistai 9. lokakuuta 2018

Malagan automuseo



Ajatus automuseoon tutustumisesta syntyi tuttavan yllytyksestä. On kuulemma mahtava paikka. Puhui varmasti totta, mutta hän pitää asuntoautojen rakentamisesta ja on ihan eri tavalla kiinnostunut autoista, kuin minä.

Luulen, että löysin parhaan mahdollisen reitin Fuengirolasta Malagan automuseolle. Silloin piti matkustaa junalla kohti Malagaa, mutta jäädä pois kaksi asemaa ennen päätepistettä, Victoria Kent asemalla. Asemalta on korttelin siirtymä isolle tielle, joka taittuu liikenneympyrästä oikealle. Sen tien päässä on automuseo. Matkaa asemalta on reilun kilometrin verran.

Palvelu automuseon sisäänkäynnillä oli erittäin ystävällistä. Ilahduin myös pihalla sähköautojen tankkauspisteistä, sekä museon sanomasta että autoilussa on tulossa ekologisempia aikoja tulevaisuudessa.

Entä itse museo? Hämmennyin. Jo ensi askelilla mieleeni palasi lapsuuden autopelikortit, jotka esittelivät mitä hienoimpia vanhoja autoja. Hispano Suiza, Lancia, Alfa Romeo, Jaguar, Maserati, Studebaker, Panhard, Desoto ja paljon paljon lisää. Kuvaavaa runsaudelle oli, että Rolls Roycelle ja Bentleylle oli oma hallinsa. Museossa oli varmaan kymmeniä sellaisia autoja, joista mikä tahansa olisi voinut olla yksinään vetonaula automuseolle. Autojen lisäksi museo esitteli jokaisen auton yhteydessä aikakauden muotia.

Helicron, ranskalainen prototyyppiauto vuodelta 1932. Näitä on vain kaksi maailmassa. Toinen on Nashvillessä.



Kaunis elokuvista tuttu Jaguar malli



John Lennonin suunnittelema hippi Rolls Royce vuodelta 1969



Topolino juuri sellaisena, kuin se myöhemmin on Cars – lastenelokuun piirretty



Ilmeisen harvinainen avo – Citroen. Kaunis.



Timantti – Rolls Royce, joka oli jo ennemmin korni, kuin kaunis.



Muskeliautoja näyttelyssä oli monia. Tässä Cadillacissa maskuliini uho oli ehkä persoonallisimmin esillä.



Solar vuodelta 2009 toimii aurinkokennoilla, joita katto on täynnä. 



Tsekkiläinen Tatra, joita ei ole montaa säilyneenä. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti