Tausta:
Olemme noin 40 – vuotias aviopari. Olemme käyneet Italiassa
useasti aiemminkin. Sisilia ja Apulia ovat uusia, mutta ennakkotiedoiltaan
meille hyvin mieluisia alueita. Päätös reilun kahden viikon kiertomatkasta
tehtiin jo puoli vuotta ennen lähtöpäivää, mutta työkiireiden vuoksi
valmistautuminen jäi hieman vajaaksi. Matkan budjetti oli yhteensä 3000 euroa.
Tavoitteena on tutustua erilaisiin luontokohteisiin, paikalliseen elämään, italialaiseen
ruokakulttuuriin, sekä viettää lepolomaa ja pidentää Suomen kesää ottamalla
sääennakkoa.
22.4.
Milloin loma alkaa? Jos se alkaa heti kotioven lukkiuduttua
takana, niin loma alkoi 2.45, taksin viedessä Lahden linja-autoasemalle. Uinuvalla
bussilla pääsi torkkuillen puoli viideksi lentoasemalle, jossa boarding oli
5.30.
Lentokenttärutiinit hoituivat luonnikkaasti. Kone lähti ajallaan.
Riikassa oli vaihto. Jatkolento Roomaan lähti 9.20, saapuen 11.30.
Reissun ensimmäinen selkkaus alkoi pian laukkujen noudon
jälkeen. Booking.com oli järjestänyt huippuedullisen pikkuauton vuokralle.
Ongelmaksi muodostui, että varauksen ja garanteerauksen oli tehnyt puolisoni,
mutta ajajaksi oli ilmoitettu vain minut, kuten todellisuudessa oli
tarkoituskin. Ilmeisesti lainsäädännöstä johtuen garanteerausta ei saa tehdä
kuin kuljettaja, joten mikään vaimoni korteista ei käynyt tähän tarkoitukseen.
Omia luottokortteja ei ollut mukana, mutta vajaan tunnin kielikylvyn jälkeen
debit – korttini kelpasi heille. Muuten hyvä, mutta 900 euron katevaraus debit
tiliin, ennen kohteeseen pääsyä ennakoi kohtuullisia ongelmia
omatoimimatkailuun. Tämä tili oli toki alunperinkin matkabudjetin ulkopuolella.
Hätä ei vielä syntynyt, mutta loman taloudellinen puskuri puhkesi ennen perille
pääsyä. Italialaiseen joustavuuteen tottuneelle vuokraamon ehdottomuus oli
yllätys. Vika oli silti meidän. Ohje siitä, että garanteeraus tulee tehdä
kuljettajan kortilla luki kyllä etukäteen – eikä edes pienellä fontilla…
Minä julistin oman lomani alkaneeksi, kun vuokra – Smart oli
ajettu parkkihallista autobaanalle ja opastekylttien Napoli – tekstit
vahvistivat eteläisen suunnan löytymisen. Fiumincinon kentältä ei voi välttyä
ajautumasta Roomaa kiertävälle kehätielle ja sieltä opasteita seuraamalla
pääsee sinne minne haluaa. Kaikki tiet vievät Roomasta.
17.30 saavuimme perille ensimmäiseen valmiiksi tuttuun
majapaikkaan, Villa Mirellaan, Palinuroon, jossa olemme olleet pari vuotta
aiemminkin. Kaikki tulevat majapaikat tulevat olemaan uusia ja tuntemattomia.
Majoittumisen jälkeen ajoimme parin kilometrin päähän
keskustaan illalliselle. Sesongin suosituksena nautimme mustekalarisottoa ja
miekkakalaa. Oli erinomaista.
23.4.
Aamiainen. Yksi syy Villa Mirellan valintaan oli
Italialaiseen standardiin loistava aamiainen. Laatu oli säilynyt ennallaan.
Päivän ohjelmaksi valikoitui ison tekojärven ympärille
rakentuneeseen luontokohteeseen tutustuminen. Oasi Fiume Alento löytyi
pohjoisesta Palinuroon menevän tien varrelta. Sitä mainostettiin ulkoilu /
vaellusreiteillä. Reittejä siellä oli. Toki Lapin vaelluksiin tottuneille niin
valmiiksi viimeisteltyjä, että epäilimme Geggojen ulostavan alkaaliparistoja
päivän päätteeksi ja jäävän odottamaan uudelleen lataamista. Kävelytiet olivat
siis varattu paikallisten perheiden retkeilyä ja ulkoilua varten ilman
haasteita. Haasteita huonokuntoisille tarjosi tekojärven padon yli kapuaminen,
sekä paikalle sattunut lukiolaisryhmä. Sen mukana pääsimme padon alle
ekskursiolle.
Ulkoilun jälkeen teki mieli lounasta. Ajoimme Palinuron
satamaan, jossa söimme eritäin maukkaan risoton merenelävistä. Riisiä, kahta
eri lajia simpukoita, mustekalaa ja hummeria. Tuoretta ja erinomaista.
Lyhyt ruoan sulattelukävely satamassa ja pieni loikoilu
toisella rannalla. Tämän jälkeen ajelimme yläkylään, Centolaan, jossa yllätimme
paikallispoliisin iltapäivädrinkiltä Wanted – baarista. Paikallisten mukaan
kylästä ei erinomaista illallisravintolaa löydy, joten ajoimme Marina Di
Camerotaan, josta löytyi tunnelmallinen ravintola. Pasta Carbonara ja Milanese
leike, eli hyvin suomi-turistin valinnat, mutta englanninkielisiä listoja ei
tietenkään ollut ja oma ruokalistaitalia on vielä hapuilevaa.
24.4.
Runsaan aamiaisen jälkeen selvitimme Villa Mirellan
henkilökunnan kanssa parhaan tavan päästä tutustumaan Grotte Azzurraan. Parin
puhelun jälkeen saimme alennuskupongit käteen ja ohjeet mennä keltaisia varjoja
kohti satamassa.
Keltaisten aurinkovarjojen luota löytyi kaksi lepotuoli ja
kiireettömän näköinen nuori mies, joka kehotti istumaan odottelemaan puoleksi
tunniksi venyneen kymmenminuuttisen.
Tämän jälkeen eteemme puksutti viisissäkymmenissä oleva
ystävällinen mies, joka poimi meidät pian kiikkeräksi osoittautuvaan veneeseen,
jolla lähdimme 16 euron henkilökohtaista maksua vastaan kohti luolia.
Veneretki rantaviivaa hipoen kesti yhteensä vajaat pari
tuntia. Yhteen isoon luolaan emme merenkäynnin vuoksi päässeet ajamaan sisälle.
Toinen vastaava löytyi suojaisemmasta paikasta, joten sinne veneen pystyi
riskittömästi uittamaan. Sinistä laguunia koskaan kokemattomalle, fysiikkaan
perehtyneelle oli melkoinen elämys, kun veden pinta yhtäkkisesti vaihtui
valoilmiönä hohtavan turkoosiksi.
Paluumatkalla veneeseen näkyi hieno, mutta hiljainen ranta,,
sekä paljon upeita kalliomaisemia.
Luolaveneilyn jälkeen ajoimme lähikaupunkiin, Sapriin
pintapuoliselle tutustumiskäynnille, sekä lounaalle, jonka nautimme
rantakadulla olevassa ravintolassa. Päivän annos sisälsi salamilla ryyditettyä
pastaa ja secondina miekkakalaa.
Lounaan jälkeen päätimme ajella etsimään Grottareissulla
mereltä käsin nähty ranta. Onnekkaiden kurvailujen jälkeen sinne pääsi
sujuvasti. Ranta oli maisemallisesti Palinuron paras ja ajankohdasta ja
sijainnista johtuen saimme palvoa aurinkoa lähes yksityisesti.
Lounaan tuhtiudesta johtuen emme menneet illalliselle, vaan
teimme piknikin majapaikkamme parvekkeelle. Lähikaupan löytöinä oliiveja,
juustoja, mansikoita, paikallisia makkaroita, miedosti hiilihapotettua viiniä
ja tuoreita leipomotuotteita pilkkahinnalla.
25.4.
Yksityisaamiaisemme oli vaihtunut saatuamme seuraa.
Mirellaan oli majoittunut Italialainen, neljän moottoripyöräilijän ryhmä, joka
jakoi aamiaistilan kanssamme.
Aamukymmeneltä, kylläisenä pääsimme lähtemään kohti
seuraavaa etappia. Autostrada oli melko väljä ja tietulliton. Matka taittui
jouhevasti lukuun ottamatta puolivälissä olevaa vajaan tunnin mittaista
tieremontista johtuvaa kiertotietä, joka positiivisesti tulkittuna vei meidät
läpi parin kauniin pikkukylän.
Vibo Valencian kohdalla nousimme autostradalta ja
tutustuimme kylään. Arkipyhän vuoksi kylä oli hiljainen, mutta kävelykadulta
löytyi edullisesti, mutta erittäin hyvällä maulla sisustettu lounasravintola,
joka tarjoili edullisen ja maukkaan pasta bolognesen.
16.30 saavuimme Pizzon alueella, sijaitsevaan pikkukylään,
Ricadiin, jossa majoituimme tarjouksessa olevaan, laadukkaaseen
huoneistohotelliin, Villa Stromboliin, jossa meille oli järjestetty ”luxorius”
– huone ikään kuin lahjaksi. Tosiasiallinen syy taisi olla, että
perushuoneistot olivat vielä talvikauden jäljiltä asiakkaille avaamatta.
Jyrkästi alaspäin käveltävän lyhyen siirtymän takaa löytyi kaunis ranta,. Jossa
pääsimme löhöilemään miellyttävässä ilta-auringossa. Ranta oli yksi koko matkan
hienoimmista jylhine rinteineen. Rantakävelyllä löysimme pari rannalle ajautunutta
meduusaa, jotka olivat rakenteellisesti mielenkiintoisen näköisiä, joskin
todennäköisesti kuolleenakin kunnioitusta herättäviä.
Illallisella hotellin ravintolassa oli paljon seuraa.
Bussilastillinen saksalaisturisteja, sekä vajaa satapäinen 70 – vuotisjuhlaa
viettämään tullut heterogeeninen joukko paikallisia. Juhlien ohjelmistossa oli
laulua, puheita, ilotulitusta, sekä eksoottisimpana vesiskootterishow hotellin
uima-altaassa toteutettuna. Illalliseksi söimme valmiista suppeasta menusta
valittuna pasta arabiatan ja paistettuja sardiineja, jotka toivat mieleen
puruveden muikut.
Puitteet olivat löhölomailuun mainiot, mutta ennakkoon
varattu seuraava hotelli hautasi kertaalleen heränneen keskustelun, pitäisikö
tänne jäädä lisäpäiväksi. Hotellivaraus olisi tosin saattanut peruuntua, mikäli
lähialueella olisi ollut kiinnostavia tutustumiskohteita, mutta niitä ei
Saksalaisturisteille räätälöidystä esimerkkiviikko-ohjelmasta ainakaan
löytynyt.
26.4.
Automme lähti kohti Palermoa 8.30. Puoli tuntia suunniteltua
jäljessä, koska aamiaiseen aiheutti hitautta Saksalaisjoukkueen aiheuttama jono
kahviautomaatilla. Pumppusivat sitkeästi espressoautomaatista isot
kahvikuppinsa täyteen. Mahtoi olla kofeiiniannos, joka saa seniilimmänkin
reipastumaan…
Matka Italian mantereen eteläkärkeä kohti sujui hyvin.
Messinaan vievän lautan ajojärjestelyiden arvailuun ja lippujen ostamisen kului
puoli tuntia ylimääräistä. Omista vaikeuksista selvittyä pääsimme hyvään aikaan
lauttajonoon, sillä seuraava lautta lähti 15 minuutin kuluttua. Autojonossa
seistessä meille tuli yllätyksenä tummaihoisten , mahdollisesti Tunisiasta, tai
Algeriasta saapuneiden rihkamakauppiaiden runsaus ja aktiivisuus.
Lauttaylityksen hinta oli 38 euroa. Jos olisimme hankkineet
menopaluun samalla, olisimme ilmeisesti säästäneet paluumatkan hinnassa
melkoisesti, mutta tämä selvisi vasta kun oli myöhäistä. Salmen ylitys kesti
puoli tuntia.
Poistuminen lautasta Messinassa oli liikenteellisesti melko
kaoottinen. Sekavuutta ei ainakaan helpottanut liikennevaloissa auton
ikkunoihin painokkaasti koputelleet kauppiaat, eikä puoliväkisin ikkunanpesua
suorittavat miehet.
Yhden helposti paikatun risteyksen missaamisen jälkeen pääsi
nopeasti Palermoa kohti vievälle, maksulliselle, mutta edulliselle
autostradalle. Moottoritiellä on enemmän tunneleita, kuin olen missään koskaan
aiemmin nähnyt.
15.30 pääsimme majoittumaan parikymmentä kilometriä Palermon
keskustasta edelleen länteen sijaitsevaan hotelliimme. Parkkipaikoista oli
pulaa, mutta pienelle autolle löytyi aina juuri yksi kolo pienellä etsimisellä.
Tähän asti oikein onnistuneiden majapaikkojen jälkeen meitä
kohtasi pettymys. Esitteen mukaan majapaikkamme on meren rannalla ja sieltä oli
kuvassa kaunis maisema merelle. Totta molemmat, mutta läheisyydessä ranta ei
ole uimista varten ja esitteen maisemakuva oli otettu residenssin
kattoterassilta. Huoneen ikkunan ainoa suora näkymä oli metrin päähän seinään
ja alaspäin kurkatessa näkyi alemman kerroksen wc – tilat! Lisäksi
hotellihuoneen ilman laatu ei ollut – no ainakaan erinomainen.
Koska lämmintä aikaa ei kestänyt pitkään, ajoimme pian
majoittumisen jälkeen noin 4 km päähän lähimmälle uimarannalle, jonka vierelle
ei autolla päässyt, koska rantatie oli suljettu ja sulkua vahti 4 kyläpoliisia.
Parkkipaikka löytyi noin puolen kilometrin päässä rannasta.
Kävely rantaan selvitti tiesulun syyksi viritettyjen Vespojen
kiihdytyskilpailun. Hodarikoju, backstage, bensankäry ja maakuntasarjan
pesäpallo-ottelua vastaava urheilujuhlan tuntu jäivät mieliimme tapahtumasta.
Ranta oli luonnonpuitteiltaan kaunis, mutta tyhjillään
vieressä olevat rakennukset ja roskaisuus jättivät alueesta hieman
varauksellisen kuvan. Emme palanneet sinne parin tunnin loikoilun ja uimisen
jälkeen enää uudelleen.
Illallisravintolaa suunnittelimme etsivämme huolella, mutta
pienen kiertelyn jälkeen valinta osui lähes hotellimme luona olevaan
kalaravintolaan, jolla on myynnissä yksi ja sama menu ilmeisesti läpi vuoden.
Tutti De Peche. Kymmenen alkupalaa, kaksi primiä, risottoa ja pastaa, sekä
miekkakalaksi jälleen osoittautunut pääruoka. Varsinkin alkuruokien runsaus ja
herkullisuus teki meihin vaikutuksen. Ostereita, simpukoita, mustekalaa,
katkarapuja, kalaa monin tavoin laitettuna…
Illallisen jälkeen ylikylläisenä nukkumaan.
26.4.
Loman ainoa herätys kelloon 6.30. Tämä siksi, että
tarkoituksena oli ehtiä Palermon keskustaan ennen aamuruuhkaa. Tässä emme
onnistuneet, sillä sisäänmenoliikenne tukki jo Palermoa hipovan moottoritien ja
pohjoismaalaiselle kapeat ja sokkeloiset sisäänmeno reitit olivat moniin
miljoonakaupunkeihin tottuneellekin pelottavat ajaa. Navigaattori osasi onneksi
kertoa reitin kohtuullisen hyvin niin lähelle keskustaa, että sen jälkeen
saattoi vain etsiä parkkipaikkaa. Pysäköintipaikat ovat siellä oikeasti
vaikeasti haettavia, sillä autoja paikoitettiin yleisesti kahteen riviin
katujen varsille.
Merkeillä laittomaksi kerrotun, mutta tiiviisti täytetyn
paikoituksen vierestä löytyi oikein idyllisen näköinen kahvio, jossa asiointi
kertoi taloudelliset realiteetit Palermon kaupunkikierrokseen. Rahat olivat jääneet
farkkujen taskuun ja shortsien reisitaskusta löytyi vajaa vitonen. Teemaksi
siis kävelykierros nähtävyyksiin ja kauppaliikkeet ikkunaostoksin.
Nähtävyyksien Top10 löytyivät tiiviiltä, helposti kävellen
löydettävältä alueelta. Kirkot olivat kauniita ja ylellisiä. Teatro Maximo oli
nimensä mukaisesti mahtipontinen, mutta oppaissa ylistetty Normannien palatsi
ainakin rakennusarkkitehtuuriin erityisesti perehtymättömälle
ennakko-odotuksiin pettymys. Positiivinen kokemus oli tori, jossa pääsi
tuotannollisista ja taloudellisista syistä oikeaan tunnelmaan, kun
mansikkalitraa joutui oikeasti tinkimään, jotta saimme välipalan järjestymään.
Tori oli toiminnallisuudeltaan ja paikallisuudeltaan aivan eri kokemus, kuin
esimerkiksi Rooman kehutut torit.
Intensiivisen kolmetuntisen jälkeen kiertelimme
navigaattorin opastamana sokkeloisen oloista, ruuhkaista, mutta aamua
inhimillisempää reittiä moottoritielle ilman u – käännöksiä, joten pääsimme
kotihotellille taskuja tankkaamaan puolen päivän aikoihin.
Pian tämän jälkeen lähdimme ajamaan noin tunnin matkan
päässä olevaan Cefaluun, johon oli alun perin tarkoitus mennä suoraan
Palermosta. Parkkiruutu löytyi sujuvasti aivan vanhan kaupungin yläpuolelta. Vierestä
löytyi sisäpihan terassille pöytänsä kattanut lounasravintola, jossa söimme
maukkaan menun. Samalla saimme empiirisen todistuksen siitä, että sisilialaiset
jälkiruoat ovat makeita – tai erittäin makeita.
Kylläisenä kävelimme ostoskadun
vieressä olevia paikallista elämää huokuvia pikkukujia pitkin alas ja kiersimme
kauniille rannalle lyhyelle auringonotto tauolle ja pakolliselle pikkupulahdukselle.
Cefalun ranta on melko pieni, mutta kaunis ja siistinä ylläpidetty.
Pikkusiestan jälkeen kävelimme ostos / turistikatua ylös, pysähdyimme
jäätelölle ja kahville katedraalia edustavalle torille, jossa tungeksi
vuodenaikaan nähden paljon turisteja. Katedraali oli kaunis. Erityisen
vaikutuksen teki sen takana välittömässä läheisyydessä ylös nouseva jyrkkä
kallioseinämä.
Takaisin autolle saapuessa meitä kohtasi pieni yllätys.
Auton ikkunassa oli reilun kolmenkympin parkkisakko. Olin paikoittanut Smartin
ensimmäistä kertaa moneen päivään rehelliseen parkkiruutuun. Tämä ruutu
osoittautui jälkitarkastuksessa maksulliseksi, mutta maksuautomaatti oli melko
hyvin piilotettuna. Rengaslukkoa ei onneksi ollut asennettu.
Paluumatkalla systemaattista ylinopeutta ajava autovirta
yhtäkkisesti hiljensi huomattavasti vauhtia ja siirtyi oikealle kaistalle.
Jälkikäteen selitän tämän radiolla, joka ilmeisesti informoi
liikenneonnettomuuksista kuuntelijoitaan. Muutaman kilometrin päässä oli kolmen
henkilöauton, linja-auton ja skootterin kolari, jossa menehtynyt skootteripoika
oli jätetty elottomana maahan makaamaan noutajia odottamaan, siten että
liikenne ohjattiin onnettomuusautojen välistä. Liikenneonnettomuuksia sattuu
kaikkialla, eikä itsellä ollut muuta, kuin sivustakatsojan rooli, mutta
inhottava tunne tilanteen ohittamisesta jäi. Varsinkin, kun oli päivällä
röyhkeästi ajavia skoottereja väistellen ääneen ihmetellyt, että miten nuo
selviävät täällä hengissä tuolla tavoin ajaen.
Illalliselle emme jaksaneet enää lähteä, vaan tyydyimme
pubiin ja paniineihin. Hauska yksityiskohta oli Sport Bar mainoksilla viestinyt
baari, joka oli lähes koko matkan ainoa ravintola, jossa televisio ei ollut
päällä ja jossa mikään muu sisustuksessa, tai asiakaskunnassa ei viitannut
urheiluun – ei edes totopeleihin.
28.4.
Aamulla jätimme sovitusti avaimet hotellihuoneeseen 8.00 ja
starttasimme Smartin kohti Etnaa. Tie oli lähes perille asti maksutonta
autostradaa, jossa oli tosin yksi pakollinen tietyöstä johtuva kiertotie, joka
näytti ylimääräisen tunnin hulppeita maisemia.
Etna näkyi jo kauas isona maamerkkinä. Matka juurelta
huipulle oli melko aikaa vievä, sillä serpentiinitien kilometrit olivat
moninkertaisia linnuntiehen. Rinne oli karunkaunista. Ylhäällä oli kaksi
helposti tarjolla olevaa kraateria. 2001 vuonna aktivoitunut kraateri vaati
tutustumiseensa puolen tunnin melko rankan fyysisen ponnistelun, joitakin
vuosia aiemmin purkautunut kraateri oli helpommin haltuun otettavissa.
Hulppeiden sisääntulomaisemien jälkeen kraaterit eivät suuria elämyksiä
tarjonneet, mutta kyllä ne silti lähitutustumisen arvoisia olivat.
Etnalta jatkoimme pieniä sokkeloisesti opastettuja ja
paikoin arvauksen varassa edettyjä pikkuteitä pitkin kohden Randazzon
pikkukylää, joka on tunnettu Etnan viineistä, sekä laavakirkosta.
Tutustumisemme noudatti normaalia linjaa. Kirkko ulkoa ja viinimyymälä sisältä.
Palvelu viinimyymälässä oli erittäin ystävällistä.
Randazzosta jatkoimme autostradalle ja Messinan ohi pieneen
San Saban kylään, jonne majoituimme Oazi Azzurra Villageen. Iltakävelyllä
rantaa runteli poikkeuksellisen kauniit aallot, tosin estivät iltauintiaikeet.
Illallisen etsiminen San Sabassa osoittautui haasteelliseksi,
sillä pikkukylän tarjonta on sesonkinakin pienimuotoista ja huhtikuussa
ravintolat olivat pääasiassa kiinni. Ajoimme siis naapurikylään, josta löytyi
hiljainen ravintola, jossa söimme tattirisottoa ja Mixed Grill illallisen.
29.4
Hotellin puitteet olivat hyvät. Siihen nähden aamiaistarjoilun
takkuaminen ja sisällön niukkuus tuottivat pienen pettymyksen. Aamiaisen
jälkeen piti tehdä päiväohjelmasuunnitelma.
Kotihotellimme seinällä oli
Saksalaisturisteille suunnattu valmis viikkoretkikonsepti, josta poimimme
itsellemme parhaiten sopivaksi vierailun puolen tunnin ajomatkan päässä olevaan
Savocan kylään.
Savoca on rakennusarkitehtuurillisesti hyvin tavallisen
oloinen , hieman menneisyyteen juuttunut kylä, josta erityisen teki sen
valikoituminen Kummisetä elokuvan kulisseiksi. Saapumiskokiksen joimme
elokuvassakin ison näkyvyyden saaneessa Bar Vitellissä. Tämän jälkeen kiersimme
vanhan kaupungin aluetta ja ihailimme maisemia. Reissun kiintiömuseokäynti tuli
myös suoritetuksi. Museon toinen kerros oli varattu vaatimattomaksi kokoelmaksi
elokuvan rekvisiittaa, toinen kerros esitteli kylän ja lähialueen historiaa.
Kiireetön kävelykierros kylässä jätti jälkikäteen
tarkastellen yllättävän ison muistijäljen. Paikka oli jotenkin epätodellisen
oloinen. Ja näkymät kylältä alas olivat huikeat
Hellesäästä johtuen päädyimme altaalle auringonottoon
hotellille palattuamme. Koko allasosasto oli vain meidän käytössä. Sesongin
ulkopuolisen matkustusajankohdan etuja. Kovat aallot estivät merelle menemisen,
sekä pois-ohjelmoivat aikeemme Liparisaarien risteilystä.
Edellisestä illasta viisastuneena lähdimme etsimään
illallispaikkaa varhain. Lopullinen kohde löytyi parinkymmenen kilometrin päästä, rannasta ylös
nousevan tien varresta, Scarcellin kylästä. Pitkän historian omaava ravintola
tarjosi hienot puitteet. Alkupalalautanen oli runsas ja grillipihvi oli tuhti.
Paluumatkan viimeisenä operaationa oli pankkiautomaatin
etsiminen, sillä olemassa olevat käteiset riittivät joko tankkaukseen, tai
mantereelle vievään autolauttaan, mutta ei molempiin.
Yksinkertaiselta vaikuttanut tehtävä
osoittautui melko vaikeaksi, sillä kahden lähimmän kylän ainoa automaatti oli
epäkunnossa. Lopulta toimiva laite löytyi ja matkan jatkamiselle tuli
taloudelliset edellytykset.
30.4.
Varhainen ja vaatimaton aamiainen, ennen Messinan
liikenneruuhkiin ja autolautalle lähtöä. Ruuhkista selvisi melko kunnialla,
sillä satama oli hyvin opastettu, eikä Messinan kaoottinen liikennekulttuuri
päässyt kohtuuttomasti häiritsemään. Lautan kanssa kävi huono onni, sillä
olimme ensimmäiset jonossa, jotka eivät mahtuneet ensimmäiseen tarjolla
olleeseen lauttaan. Turhalta tuntuvaa odottelua tuli nelikymmenminuuttinen,
jonka sai kulutettua kahvin odotteluun satamaravintolassa, joka toimi röyhkein
tilaa seuraavaksi periaatteella.
Salmenylityksestä vastaavan lautan henkilökunta varmaan
nauraisi suomalaiselle uutisoinnille, jossa kriisiydytään mikäli autolautan
keulakannet eivät ole lukittuina matkan aikana, sillä Sisiliassa liikkeelle
lähtö ja saapuminen tehdään avoimella lastaussillalla.
Mantereelle pääsyn jälkeen lähdimme ajamaan kohti Rossanoa.
Rossanon suhteen meillä ei ollut ennakko odotuksia ja Park Village Hotel
valikoitui yöpymispaikaksi lähinnä jakamaan autossa istumista kahdelle
päivälle. Majoittuminen tapahtui ystävällisen albaanitalkkarin opastamana. Sen
jälkeen menimme isolla raekoolla olevalle, lue kiviselle, rannalle ottamaan
aurinkoa ja lueskelemaan. Joonianmeren vesi oli uimakelpoisen lämmintä, mutta
virkistävää.
Illallispaikkaa valitessa kysyimme neuvoa hotellin
omistajalta, jonka iäksi arvioimme 80 vuotta. Hänen suosittelema ravintola
osoittautui sukulaisen pyörittämäksi meksikolaisravintolaksi, josta poistuimme
ystävällisesti aterioimatta, sillä intressinämme on enemmän kansallinen
ruokakulttuuri. Lopulta illallistimme Net Advisorin suosittelemassa Il
Dragossa, jonka grilliata de pesce oli yksi koko matkan maistuvimmista
pääruoista.
1.5.
Aloitimme matkan kohti reissumme viimeistä etappia, Apuliaa.
Hotelli oli ennalta valitsematta, joten pysähdyimme tunnin ajamisen jälkeen
valtatien varrella olevaan nettikahvilaan, jossa valikoimme yhden yön pysäkiksi
menneen ajan loistohotellilta vaikuttaneen Hotel St Giovannin Monopolin
alueelta.
Matkalla hotellille päätimme tehdä pienen lisäkierroksen ja
ajoimme jo seuraavan päivän kohteemme, Alborabellon kautta. Ensivaikutelma oli
kaunis, joten nyt tiesimme, mitä odottaa trullikylältä. Jatkoimme matkaa pikkuteitä,
kunnes tien oikealla puolella oli trullitornillinen maatilateurastamo, joka
mainosti lounasmenua.
Ruokailu oli elämys, sillä henkilökunta ei puhunut sanaakaan
englantia, mutta se ei varsinaisesti haitannut, sillä tilattavissa oli
ainoastaan päivän menu, joka oli kokoelma kaikkea sitä, mitä naapurihuoneen
lihatiskiltä paikallisille myytiin tuoreena. Montaa eri lihaa sisältänyt lounas
oli hyvä, raskas ja taatusti suomalaisen hygieniatason alittava.
Hotellin löytäminen hankaloitui, koska kaupunki, jonka
keskustaan navigaattori meidät ohjasi oli suljettu vappupäivän vuoksi useiden
avainteiden osalta autoliikenteeltä. Suomalaisella sisulla ja Italialaisella
röyhkeydellä Smart pääsi lopulta perille hotelliin, jossa mennyt loisto oli
karissut jopa kauemmas, kuin etukäteen arvioimme.
Ilma oli auringonottoon ja rantajoogaan sopiva. Samoin ranta hotellin
takana, jos ummisti silmät roskilta, mutta piti ne kuitenkin riittävän
raollaan, ettei astunut sirpaleisiin, joita oli runsaasti.
Hotellilla oli iso piha ja uima-altaita, sekä baareja, mutta
ne avautuivat vasta myöhemmin kesällä. Tämä ei sinänsä haitannut, koska autoilu
keskustassa oli nostanut halun mennä iltaohjelmana katsomaan vappuhulinaa
paikanpäälle. Ihmisiä oli liikkeellä paljon ja tunnelma oli karnevaalimainen
ilman Suomessa liian tuttuja lieveilmiöitä. Torilla oli kauppiaita ja iloinen
puheensorina täytti alueet.
Kiertelyn jälkeen päätimme haukata jotain.
Illallisvalinnaksi päädyimme maistamaan ensimmäisen pitsan koko matkalla. Maku
oli mainio ja pitsa italialaiseen tapaan on paljon kevyempi, kuin kotimaassa.
2.5.
Terassille katettu aamiainen oli odotettua parempi ja
palvelu tuttuun tapaan ystävällistä. Aamiaisen jälkeen suuntasimme ilman
ennakko-odotuksia Grotte di Castellinoon. Luolien suulle oli rakentunut melko iso
turistirysä palveluineen. Lippuluukulla kävi melkoinen kuhina. Hallitsemattoman
jonottelun jälkeen saimme ostettua liput ja pääsimme uudelleen jonottamaan
sisäänpääsyä.
Ulkoalueella oli wifi, mikä teki odottelusta ihan siedettävää. Jo
ensi vaikutelma luolaan laskeuduttua oli vaikuttava. Luolan suulla sai vielä
käyttää kameraa, mutta kuten luonnonnähtävyyksissä usein käy, koko vaikutelma
ei kuvaan tallennu. Ryhmittäytymisen jälkeen jatkoimme matkaa syvemmälle
luoliin. Tippukivimuodostelmat olivat huikeita. Koko reilun parin tunnin
mittainen kävely sykähdytti, kunnes eri sävyjä heijasteleviin
tippukivimuodostelmiin turtui.
Luolien jälkeen ajoimme navigaattorin ensimmäistä kertaa
ongelmitta perille ohjaamana majapaikkaamme. Maatilamajoitus trullitaloon, joka
sijaitsi isäntäperheen takapihalla.
Tavaroiden jälkeen suuntasimme kohti Glu Ulive –
ruokaravintolaa, jonka kyltin löysimme majoitukseen ajaessa. Paikka oli iso,
nyt tyhjillään ollut illallisravintola, josta isäntä kuitenkin huhuillen löytyi
ja meille järjestyi lounaskattaus. Alkupalaksi tarjoiltu carpaccio oli huikean
hyvää.
Pääruoaksi valitut friteeratut simpukat ja mustekalat ajoivat asiansa,
mutta eivät tuoneet makuelämyksiä.
Ruokailun jälkeen suuntasimme Alborabelloon, tutustumaan
suojeltuun trullikylään. Paikallinen harrastajateatteriväki esitteli torilla
mennyttä elämäntapaa. Kylä oli täynnä pieniä matkamuistomyymälöitä, sekä
ravintoloita. Osassa kylän trullitaloja edelleen asuttiin. Myös trullitaloa
ulkoisesti mukaileva kirkko oli toiminnassa. Paikka oli ainutkertaisuudessaan
tutustumisen arvoinen. Aitoutta alleviivasi lähialueilla edelleen arkikäytössä
olevat samanlaiset rakennukset. Myös alueen runsaslukuiset kiviaidat olivat
kauniita.
Haimme illaksi naposteltavia ja viiniä ja vietimme
rauhallisen illan kotitrullimme terassilla.
3.5
Heräsimme hieman huonosti nukutun yön jälkeen. Totesimme,
että yöpyminen trullissa on elämys, mutta yksi yö riittää. Varsinkaan
hengityssairauksista kärsivälle ilmanvaihdoltaan kyseenalainen rakennus ei
oikein sovellu. Aamiainen nautittiin isäntäperheen kodin aulassa. Kotoisat
kakut olivat hyviä.
Suuntasimme automme keulan kohti Foggiaa, siten että tarkka
sijoittumisemme oli suunnittelematta. Lähelle päästyä etsiydyimme
huoltoasemalle wifin ääreen. Löysimme potentiaalisen majapaikan Siponton
mainostetun rannan läheltä. Päätimme suunnata sinne. Itse hotellia emme käyneet
edes katsomassa, sillä ranta oli siivottomassa kunnossa ja paikka oli kaikkea
muuta kuin houkutteleva. Päätimme suunnata Don Giovanni Rotondoon, jossa oli
huippualennuksessa kylän paras hotelli,, Gran Paradiso.
Majoittumisen ja lyhyen altaalla makoilun jälkeen päätimme
tutustua loppulomaa ajatellen seutuun. Alueen tiet olivat vuoristoisia ja
hitaita ajella. Mahdollista aurinkorantaa etsiessä ajauduimme Pugnochiusoon,
jossa oli erittäin kaunis näköalapaikka, mutta ranta itsessään ei houkutellut
uimaan.
Suunniteltua pidemmäksi venyneen ajelun jälkeen menimme
kotikylämme trattoriaan syömään pasta formaggion ja lammasta. Lammas oli hyvää,
mutta ei kovin runsasta. Johtui tosin meidän omasta tilausvirheestä. Molemmille
samaa on eri asia, kuin sama meille molemmille jaettuna.
4.5.
Hotellin aamiainen meinasi tuottaa pettymyksen. Menimme
alakerran ravintolaan, jossa oli sotkuisia pöytiä ja lähes tyhjiä tarjottimia
noutopöydällä. Lyhyt keskustelu henkilökunnan kanssa selvitti, että paikkaan
oli tehty varhainen lisäkattaus pyhiinvaeltajaporukalle, joka oli aamiaisensa
jo päättänyt.
Meitä normiasiakkaita palveli eri ravintola kerrosta ylempänä ja
siellä oli monipuolinen, skandinaaviset mitat täyttävä kattaus. Ainoastaan
kahvi oli pahaa.
Valkeneva päivä oli koko loman lämpimin ja päätimme suunnata
auton kohti edellisenä päivänä löydettyä Viesten rantaa. Ranta oli yksi
parhaista koskaan kokemistamme. Hiekka oli hienojakoista, ranta syveni
maltillisesti, mutta ympäröivät maisemat olivat silti jylhiä. Adrianmeren vesi
oli lämmintä, mutta silti riittävän virkistävää, että rannalla jaksoi olla.
Paluumatkalla suuntasimme automme läpi sateenvarjometsän,
joka oli täynnä piknikpaikkoja ja helppokulkuisia metsäpolkuja kävelyitä
varten.
Hotellille päästyämme suunnittelimme hetken
illallisvaihtoehtoja, mutta päädyimme nukkumaan jo iltakahdeksalta. Syy oli
alkuelämän pahimmat palovammat, sekä niiden nostama kuume. Vastoin
ennakkoluulojamme aiempien päivien auringonpalvominen ei ollut totuttanut ihoa
aurinkoon riittävästi ja onnistuimme molemmat polttamaan osan vartaloa.
5.5.
Yö tuli nukuttua katkonaisesti, kosketusaran ihon vuoksi.
Tämä uusi myös suunnitelman päiväohjelmasta. Päätimme suunnata kerran
hylkäämäämme Manfredonian kylään. Autolle löytyi parkkipaikka helposti ja
pankkiautomaatti löytyi sopivasti ennen mahdollisia shoppailukohteita. Jostakin
syystä automaatti ei palvellut rahannostoasiakkaita juuri sinä tuntina, jolloin
asioida yritimme. Tämä katkos luki kyllä jälkikäteen löytämissämme infoissa.
Pieleen asiointimme meni siinä, kun oletimme ensimmäisen nostoepäonnistumisen
johtuvan kyseisestä kortista ja vaihdoimme liian nopeasti toiseen
pankkikorttiin. Tämän hätäilyn seurauksena automaatti nielaisi kortin.
Onneksemme samassa rakennuksessa oven takana oli pankki,
joka ylläpiti automaattia. Kohtuullisen odottelun jälkeen saimme
pankkivirkailijaan kontaktin. Henkkarimme olivat kotihotellilla, mutta
ulkomaalainen vilpittömän oloinen habitus yhdessä usean muun samalle nimelle
kirjatun kortin kanssa riitti vakuuttamaan pankkiirin kortin kuuluvuudesta
meille ja pääsimme jatkamaan kortillisena seuraavalle automaatille.
Rahoituksen jälkeen ajoimme rannan näköalaravintolaan
syömään jäätelöannokset. Tämän jälkeen palasimme kotikylään, jossa oli
Manfredoniaa paremmat ostosmahdollisuudet. Löydöksi osoittautui suomalaisen
mittapuun mukaan edullinen Benettonin myymälä. Tämä myymälä oli oikeastaan
ainoa syy matkabudjettimme ylittymiseen. Melkein vierestä löytyi myymälä, joka
myi meille lisämatkalaukun.
Illallisravintola löytyi kävelymatkan päästä kotihotellista.
Noin 12 vuotias ammatistaan ylpeä tarjoilija toi meille maukkaan
antipastilautasen ja naudan lankkupihvin. Ystävällisestä palvelusta antamamme
tipin jälkeen pöytään tuli myös pieni kannullinen oikein pahan tuoksuista,
ilmeisesti paikallista yrttiviinaa, jonka maun testaamisen sivuutimme.
6.5.
Aamiainen oli Grand Paradison tapaan hyvä. Aamupäivän lyhyen
ostoskävelyn jälkeen suuntasimme Viesteä kohti. Pysähtelimme Punta Panoramico
maisemakohteissa.
Kävelimme jylhissä maisemissa ja ihmettelimme miten lähes
pystysuorien kallioseinämien väleistä löytyi pieniä, kauniita hiekkarantoja.
Illalliselle menimme jo aiemmin suunnittelemaamme Tio
Pepeen, jonka ruoka oli korkeita ennakko-odotuksiamme vastaavaa.
7.5..
Alkuperäisen suunnitelman mukaan meidän piti herätä tähän
aamuun Roomassa. Luovuimme alkuperäisestä suunnitelmasta, sillä olimme siellä
olleet jo useasti. Pitkän loman viimeisen päivän viettäminen siellä ei olisi
antanut meille mitään, mutta ruuhkien vuoksi reissu olisi hankaloitunut.
Nyt viimeinen matkapäivämme oli pelkkää ajelua. Tosin
aikataulutus oli sikäli mieluinen, että saimme herätä ja pakata rauhassa, ennen
autoon pakkautumista. Oikea moottoritie löytyi kohtuullisen helposti. Matka
alkoi taittumaan tavoitellussa aikataulussa. Saavuimme lentokentälle autoa
palauttamaan reilua tuntia ennen vuokra-ajan päättymistä huolimatta yhdestä
omasta huolimattomuudesta johtuneesta puoli tuntia vieneestä harhaan ajosta
kehätiellä.
Vuokralle otettaessa Smartin mittarissa oli reilu 2000
kilometriä, palautettaessa yli 6500. Vuokraus oli onneksi myös kirjattu
vapaille kilometreille, joten siihen ei puututtu, mutta auton ulkoinen
likaisuus kirvoitti henkilökunnassa kysymyksen, oletteko ajaneet tällä
metsässä? Autoa ja papereita tutkittiin pitkältä vaikuttanut
viisitoistaminuuttinen. Sen jälkeen minut kutsuttiin tiskille ja minulle
palautettiin viiden sentin kolikko. En ymmärrä miksi, mutta otin lantin vastaan
ja poistuin. Hämmennys on kriisiä parempi vaihtoehto.
Jo kesken ajomme olimme saaneet viestejä lentokentän
varastotiloissa olleesta tulipalosta ja sen mahdollisesti aiheuttamista
häiriöistä. Meille häiriöt realisoituivat siinä, että koko terminaali, johon olimme
menossa oli suljettu. Meidät ohjattiin ykkösterminaaliin, joka normaalisti
palveli lähinnä maan sisäisiä lentoja.
Terminaalissa ja sen edessä oli kaoottinen tunnelma.
Paikallistelevisio lähetti suoraa lähetystä. Ihmiset tunkeilivat. Henkilökuntaa
oli jalkautettu paljon hoitamaan jotakin tehtävää, mutta kokonaisvastuuta ei
tuntunut kukaan kantavan.
Meillä oli hyvin aikaa, joten tarkkailimme hetken yleistä
hulinaa, jonka jälkeen ryhdyimme selvittämään omaa tilannettamme. Ensimmäinen
infotiski neuvoi meidät Al Italian tiskirivistöön, josta jostakin löytyy meidän
lento. Sitä ei lukenut yhdessäkään tiskissä, kuten ei muutakaan ulkomaanlentoa,
joten kysyimme apua keskusteluun vapautuneelta virkailijalta. Hänen vastaus
oli, että täältä lähteminen maan ulkopuolelle on mahdotonta, erittäin
mahdotonta, lennon check in on jossakin muualla, ehkä tämän tiskin takana,
kokeilkaa sieltä.
Neuvotusta paikasta löytyi lähinnä Air Francen lentoja,
mutta myös meidän kanssa samaa lentoa odottava Liettualaispari, joka oli
kuullut joltakin auttajalta, että meidän check in tulee luukuille 103 – 105.
Heidän aktiivisuudellaan tieto varmistui luukkuun 105.
Luukulla 105 oli lukenut koko meidän terminaalissa tähän
asti viettämän ajan check In Praha, jonka alkuperäinen lähtöaika oli
aamuvarhaisella. Toteutuma oli siirretty kolme tuntia meidän boarding ajan
taakse. Puolen tunnin kuluttua, lähtöajan koko ajan lähestyessä kysyimme uutta
neuvoa. Monitoreista ei ollut apua, koska ne olivat jo aiemmin täyttyneet
aamulla peruutettujen, tai siirrettyjen lentojen tiedoista. Nyt ajankohtaiset
lennot eivät niihin mahtuneet. Nyt saimme informaation kiirehtiä luukulle 115,
joka oli yllättävän kaukana luukusta 105, mutta samassa kerroksessa kuitenkin. Se
oli täysin hiljainen, mutta sen lähellä avautui luukku 117, jonne tuli teksti
oikean lennon check in tiedoista.
Sille luukulle asti emme päässeet, vaan sinne
tuli henkilökuntaa johdattamaan meidät numeroimattomalle tiskille käytävän
toiselle puolelle.
Laukut saimme jätettyä , lähes grammalleen
maksimipainoisina, mutta ei ylitettynä. Turvatarkastus meni ongelmitta, jos
unohdan mainita reppuuni unohtuneen kolatölkin. Kansainvälisen alueen monitorit
tunnistivat jo lentomme, mutta portti, josta lento niiden, kuten myös
painettujen lippujen mukaan lähti, oli kokonaan suljettu kaikelta liikenteeltä.
Paluu infotiskille kertoi, että monitorit ovat aina oikeassa, uskokaa niitä.
Lennon boardingiin oli aikaa enää joitakin minuutteja. Samalla hetkellä
monitoreiden tieto lähtöportista vaihtui ja pääsimme reippailemaan oikeaan
osoitteeseen.
Ilman portinvaihtoa olisimme päässeet koko päivän
ensimmäiselle ajallaan lähteneelle lennolle. Nyt jouduimme odottamaan muut
eksyneet, jotka eivät olleet saaneet portin muutostietoa yhtä nopeasti ja
koneen nousu oli puoli tuntia myöhässä.
Jo tämä myöhästyminen meinasi estää Riika – Helsinki
lennolle ehtimisen. Tämä kone kuitenkin odotti meidät ja muutaman muun
matkustajan. Pääsimme lähes saman vuorokauden puolella kotimaan kamaralle.
Laukkuja ei tarvinnut kauaa etsiä, sillä niitä ei tullut
ainoatakaan. Päiväkirjan pitäminen päättyy toteamiseen, että laukut saapuivat kotiin
toimitettuna vajaan viikon meidän jäljessä. Parkkisakkojen karhukirjeet eivät
ole vielä löytäneet perille. Alkuperäiset sakot jäivät vuokra-autoon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti