Opintomatkalla St Moritzin White Turfissa helmikuussa 2012
Virallisesti tämä on opintomatka. Töihin sitä ei sellaisena
ilkeä edes esittää. Eli kyseessä on elämysmatka kaveriporukalla maailman
legendaarisimpaan jääravitapahtumaan, White Turfiin, Sveitsin St Moritziin.
3.2.
Perjantaina keräännymme puolilta päivin Helsinki – Vantaan
lentokentälle kukin omista suunnista. Muutamat neuvoa antavat ja Air Berlin sai
vastaanottaa iloisen joukon matkustajia. Lento sujui ongelmitta. Sveitsin
julkinen liikenne on suunniteltu rautatieverkon varaan. Hyvänä osoituksena
tästä on kaukojunien pysähtyminen lentokentällä. Oikeaan suuntaan lähtevä juna
löytyi helposti. Aivan yhtä helposti ei onnistunut lippujen hankkiminen, mutta
tyhmää näyttelemällä ja sopivalla röyhkeydellä sekin hoitui.
Ilomieli nousi pian liiaksi, eikä kenelläkään meistä ollut
enää varmuutta siitä, millä asemalla piti junaa vaihtaa. Nopealla
kansanäänestyksellä teimme päätöksen nousta mahdollisimman pian pois, sillä
kiskobussin suunta oli meistä poiketen selvästi väärään suuntaan.
Junasta poistumisen jälkeen olimme meille tuntemattoman
pikkukaupungin asemalla, vailla tarkkaa etäisyystietoa St Moritzista. Se ei
kuitenkaan estänyt aktiivista ja monikielistä tinkimistä taksiyrittäjien kanssa
meidän loppumatkan järjestämisestä. Heti toisen kuljettajan kanssa pääsimme
yhteisymmärrykseen.
Kokeneina matkaajina verovapaita nesteitä oli hankittu,
joten pienet hidasteet matkanteossa eivät tähän asti olleet latistaneet
tunnelmaa. Noin tunnin taksimatkustamisen jälkeen sekin ongelma oli
eskaloitumassa. Eläkeikäinen kuljettajamme ei suppean sanavaraston saksaamme,
tai englantia ymmärtänyt, mutta selkeällä suomella esitetty toivomus
votkaryypyistä toi toivotun lopputuloksen. Pian ikämersu kaartoi pienen tavernan
pihaan. Hiljaisen baarin emäntä kaivoi tiskin alta stolishnaja pullon ja
joukkueemme sai nestetankkauksen. Loppumatka jatkui korkeiden kinosten keskellä
mutkitellen kohti päämäärää. Yksi ryhmämme jäsenistä oli saapunut perille jo
päivää aiemmin ja oli opastamassa meidät kohti kotihotellia.
Hotellilla, tai hotellinkaltaisesti hinnoitellulla B&B
majapaikalla tapahtui nopea huonejako ja nukkumaanmeno.
4.2.
Melko varhainen aamiainen. Oppaan roolin ottanut jäsenemme
oli selvittänyt valmiiksi välinevuokraamon sijainnin ja reitin
laskettelualueelle vievälle köysihissille. Pidin välinevuokrausta vain
kalliina, enkä törkyhintaisena, mutta tämä johtui saamastamme 50% alennuksesta,
joka koski myös laskettelulippuja. Suhteita kannattaa olla joka suuntaan…
Aurinko oli jo korkealla meidän saapuessa 1800 metrin
korkeuteen, josta tuolihissit alkoivat viedä pitkää laskettelutaukoa pitänyttä
ryhmäämme ylöspäin kohti lasketteua. Tuolihisseiltä oli hienot maisemat. Jonoja
ei juurikaan ollut, paitsi silloin kun esitimme itse mahalaskun hissiin
noustessa, jolloin laitteet jouduttiin pysäyttämään pitkältä tuntuneeksi
pariminuuttiseksi. Kotimaassa olisi hävettänyt, nyt nauratti.
Rinteiden huipulla oli ilmeisesti helikopterilla rahdattuja muutamia
loistoautoja mainostamassa itseään. Laskettelualue oli hienosa kunnossa.
Keskellä rinteitä oli ravintoloita, joissa oli väkeä rinnettä enemmän.
Hittituotteita olivat gluvein ja vehnäolut. Kumpikaan ei kuulu suosikeihini,
mutta
maassa maan tavalla.
Helpon oloisten punaisten rinteiden jälkeen kävimme
laskemassa pari mustaa rinnettä. Eivät ne mitään erityisen haastavia olleet,
mutta laskettelu-ura oli melko kapea ja ulosajoa olisi seurannut fataali
pudotus. Rinteet olivat hienot. Niin hienot, että ne, jotka puhuvat, että St
Moritzin valtaava JetSet väki ei edes tiedä, miten hienon rinteen alla aikaansa
viettää, ovat oikeassa.
Myöhäiselle lounaalle, tai tosiasiallisesti päivälliselle
suuntasimme pitseriaan keskustan laidalle. St Moritz on ensikertalaiselle hassu
paikka. Pikkuputiikeissa on kalleinta muotia, koruja ja kelloja myyviä
liikkeitä. Korut näyttävät samalta, kuin etelän turistikohteiden kiertävillä
kaupustelijoilla, mutta hinnat ovat usein kymmenissä tuhansissa euroiksi
muutettunakin.
Päivällistä menimme sulattelemaan kokonaan lumesta kyhättyyn
terassiravintolaan. Siellä iskostui suunnitelma illanvietolle. Kerran täällä
vaan ollaan, joten illaksi Kempinski – Hotellin viiden tähden palveluihin
tutustumaan. Pukukoodi oli smart casual, jota tulkittiin kuitenkin hieman
väljästi. Samoin tupakointi oli kiellettyä, mutta sikaria sai polttaa, kunhan
sen osti heiltä. 40 euron drinkki kädessä ja 80 euron sikari suupielessä pääsi
jo virittäytymään tunnelmaan, josta herran elämä ei ole kaukana.
5.2.
Matkan pääpäivä. White Turf jääravitapahtuma on järjestetty
vuodesta 1907 alkaen. Kylän alapuolella olevan järven jäälle on aurattu rata ja
rakennettu melko hulppeat puitteet oheispalveluille. Kilpailujen aikataulu
mukaili normaaleja ravikilpailuja. Palkintotaso oli hyvä, mutta kilpailevien
valjakoiden taso ei niinkään. Tosin poikkeavat varusteet ja olosuhteet tekevät
suoritusten arvioinnista vaikeaa.
Yleisön havainnointi oli sen sijaan helpompaa. Aidan vieressä
oli jonkin verran tavallista väkeä seuraamassa tapahtumaa, mutta alueelle
rakennetuissa Vip – tiloissa oli enemmän minkkiturkkeja, kuin kotimaisissa
jääraveissa karvalakkeja. Ravimakkaraa ei ollut myynnissä. Kaljaa oli
saatavilla, mutta lukumääräisesti enemmän taisi kauppaa tehdä 20 euron hinnalle
hinnoitellut samppanjalasilliset.
Jääravipäivän jälkeen kävimme päivällisellä rannan
tuntumassa olevassa tavallisen oloisessa ravintolassa. JetSetin vaatimukset oli
huomioitu listalla. Päivälliseksi söimme suosituksesta kengurua, joka oli
paikan yleiseen hintatasoon jopa edullista.
Illanviettoa varten meille oli suositeltu Pava & Friends
niminen viiniravintola. Paikka oli tunnelmaltaan intiimi. Tarjolla oli erittäin
laaja valikoima punaviinejä, jotka myytiin pulloittain. Hintataso oli
kohtuullisesta kohti kohtuutonta. Juomien kylkeen tarjottiin pikkusuolaista
enemmän kuin ehti syömään. Tämä selittyi sillä, että ainakin naapuripöydissä
turkkiin sonnustautuneet rouvat antoivat tippiä tarjoilijoille sellaisina
summina, että voisi olla kannattavaa maksaa tarjoilemaan pääsemisestä, kuin
vaatia siitä vielä palkkaa.
Ilta jatkui tästä enää kotihotellimme aulabaarissa.
6.2.
Kohtuuttoman varhainen herätys. Pakkaamme kiireellä
matkalaukkumme ja kävelemme alas juna-asemalle. Raiteita ei liikaa ole ja ainoa
asemalle saapuva juna on se, johon onnistuneesti nousemme. Matka alkaa
iloisesti jutellen, mutta oppaamme jatkaa kesken jääneitä uniaan. Hänen
herätessä syntyy keskustelu tilanteen perkelöitymisestä. Junaa olisi pitänyt
vaihtaa jo pari asemaa sitten ja nyt olemme menossa kovaa vauhtia kohti
Itävallan rajaa. Mobiilidatan aktiivisella käytöllä ja eri rautatieyhtiöiden
sivuja tutkimalla löydämme uuden järjestelyn, jolla saatamme ehtiä lennolle
Zurichiin. Seurueemme seniori osaa lohduttaa, ettei meillä ole mitään hätää.
Junan käsinojiin kirjoitetun ratakartan mukaan ollaan vain pari senttiä liian
pitkällä, eikä pikkuasioista kannata hermostua.
Rauhallisuus palkitaan ja pääsemme lopulta oikealle
reitille. Lentokentällä meillä on lopulta kiire, mutta ei paniikkia kirjautua
oikealle lennolle kohti kotisuomea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti