Sopivasti aikataulutettu työmatka
alueelle mahdollisti seutuun tutustumista myös turismin
näkökulmasta. Finnair lentää Helsingistä Berliiniin päivittäin
ja ajoissa varaamalla kohtuullisilla hinnoilla. Tegelin kenttä on
kaupungin kokoon suhteutettuna pieni ja sisäänmenoissa ja
poistumisissa kannattaa varautua ruuhkiin. Positiivisin pilkahdus
asemalla oli vanhasta junanvaunusta tehty currywursteja myyvä
pikkuravintola. Vanha konsti syödä siellä, missä paikalliset
muodostavat pisimmän jonon toimi oikein hyvin.
Bussilla pääsee Berliinistä
Dresdeniin edullisesti suoraan kentältä. Bussi tosin kiertelee
Berliinin eri asemilla vajaan tunnin ennen moottoritieosuuden
alkamista, joten kokonaisaika siirtymälle on noin kolme tuntia.
Dresdeniin saavuin vasta illansuussa, joten ainoa havainto oli
hotellin kattoterassilta kuvattu Dresden by night. Dresdenin vanhasta
kaupungista on enemmän juttua edelliseltä kuukauden takaiselta
reissulta tästä.
Hotelliksi valikoitui AO, kahdella
kriteerillä. Edullinen ja lähellä yhdistettyä juna -ja
bussiasemaa. Hotelli ja erityisesti huone oli niin ruma, että siitä
jopa piti. Itä-Saksa oli kompleksissa vahvasti läsnä. Ihan kiva
kokemus, mutta en valitse samaa uudelleen.
Seuraavana päivänä pääsin ajelulle
kumppaniyrityksen Dacialla.
Ruotsalaisella Vattenfallilla on iso
rooli Saksan sähkönjakelussa ja tuotannossa. Kliphausenin alueella
ne tasaavat sähkön vuorokausivaihteluita nimensä mukaisella
menetelmällä. Yöllä ne pumppaavat vettä oheisesta tekojärvestä
ylös ja valuttavat kulutushuippuina alas. Ikiliikkujaa ruotsalaiset
eivät alueella omista, vaan tasauksen hävikki on niin suuri, että
he ovat halukkaita järjestelmästä luopumaan.
Alueella on runsaasti viljelystä.
Suuressa roolissa tuotannossa on maissi, joka kasvaa lähes
parimetrillä varsilla. Osa maissista menee ruokatuotantoon, osa
energiaksi. Elben varrella on paljon kauniita maisemia.
Pohjoispuolella olevalla vuorella on myös viinitarhoja, joista
Maissenin alueen viinit valmistetaan.
Maissenin uusi keskusta on Elben
pohjoispuolella. Jokea ylittävältä sillalta näkyy vanhankaupungin
linna, jolta on upeat maisemat toiseensuuntaan.
Päivän päätteeksi palasimme
Kliphouseniin, jossa majoituin Landhotel Gut Wildbergissä, jota voi
hyvin suositella kaikille. Edullinen, kaunis ja ympäristöltään
huikea. Lisäksi henkilökunta on aidon ystävällistä. Lisäksi
minuun teki vaikutuksen, että puhuttelivat minua nimeltä jo
toisella käynnilläni. Ehkä siellä ei paljon suomalaisia vieraile?
Paluumatkan kiireiseen aikatauluun sopi
juna bussia paremmin. Dresdenin asema on vanhahtava ja kaunis.
Etukäteen en uskonut kirjoittavani aseman kebabkioskin annoksista,
mutta kun löysin lajissaan positiivisesti poikkeavan annoksen, niin
mainitsen. Ei tuossa muuta ole, kuin mausteinen peruspasta, joka
päällystetään ensi silmien alla leikatulla kebabilla ja uudelleen
juustoraasteella, jonka jälkeen se lämmitetään pitsauunissa.
Kolikoilla maksettava herkku.
Juna oli Prahasta tuleva tsekkiläinen
pikajuna, jonka ravintolavaunu oli jopa elitistinen. Yksi huomio
junan ikkunasta oli erittäin runsas siirtolapuutarhojen määrä
radan ja kaupungin välissä. Hieman rähjäisiä, mutta käytössä
olevia tilkkuviljelmiä oli kymmenittäin.
Berliiniin ei päivässä ehdi tutustua
kuin hyvin pintapuolisesti. Boheemi ja eläväinen kaupunki.
Kaupunkikuvalle oli leimallista graffitien runsaus. Minun lapsuudessa
sitä pidettiin nuorison pahoinvoinnin ilmentyvänä. Suuressa
maailmassa tämä on vissiin kaupunkikulttuuria.
Majoituin laitakaupungin Sana Berlin
hotellissa, josta olisi saanut myös polkupyöriä vuokralle. Ne ovat
varmaan oikeasti paras liikkumismuoto hyvin toimivan junaliikenteen
ohella, sillä yliautoistunut kaupunki on usein ruuhkainen.
Ennen paluumatkaa kävin aamukahvilla
hotellin vieressä olevassa La Petite France kahvilassa, jossa oli
hyvä cappuchino.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti