Työmatkoissa on ollut taukoa. Tuntui siksi ihan mukavalle
lähteä muutaman päivän tutustumismatkalle Keski-Eurooppaan. Aikataulu oli tosi
tiukka, mutta aina sitä jotain pääsee näkemään töiden ulkopuoleltakin.
Reissun lähtöruutuna oli Tallinna, jonne olin siirtynyt
Pärnun kodista edellisenä iltana. Perinteinen Citybox – hotelli oli korvautunut
Boutuque Hotel Bernillä. Ei sillä, että olisin ollut kiinnostunut pittoreskistä
tyylistä, vaan siksi että hotelli oli juuri nimenomaisena maanantaina kaupungin
edullisin. Sijainti vanhan kaupungin laidalla oli hyvä. Kaikki viereiset
rakennukset olivat täynnä kebab – pitserioita, joten epäterveellinen iltapala
löytyi läheltä.
Aamun laiva lähti 10:30, joten Helsingin päärautatieasemalle
ehti yhdeksi ja lentokenttäjunalla kentälle puoli tuntia myöhemmin. Oikein
riittäväasti, kun Amsterdamin lennon boading oli 15:30.
Lentomatka sujui ajallaan ja vuokra-auton sai kentältä tosi
nopeasti. Eindhoveniin ajoi pääkaupungista parissa tunnissa. Majoitus oli
Holiday Inn hotellissa. Ehdin saada kaupungin arkkitehtuurista autossa istuessa
kovin Kouvolamaisen kuvan, mutta mielikuva parani huomattavasti, kun käveli
illalliselle keskustaan.
Hotelliaamiainen oli hyvä. Hotelliaulassa oli televisio,
joka pyöritti uutislähetystä. Aamun ykkösuutinen oli Suomen kouluampumistapaus.
Päivä meni Stirling Cryoteknologiaan tutustuessa. Kuvassa
koeajetaan uutta moottoria ja tehdään tehdasilmasta nestemäistä jäähdyttämällä.
Illalla oli lento Amsterdamista Milanoon. Matkalla ehti
tekemään ylimääräisen mutkan Kinderdijikiin, joka on kylä noin 15km päässä
Rotterdamista. Maailmanperintokohteeksi ja yhdeksi Alankomaiden suosituimmista
nähtävyyksistä paikan tekee 19 vanhan tuulimyllyn ryhmä. Myllyjen avulla
polderia on kuivattu ja saatu maa käyttöön, vaikka alue sijaitsee merenpinnan
alapuolella.
Nähtävyydeltä matka jatkui lentokentälle ja Easyjetin siivin
edelleen Milanoon. Easyjet, kuten halpalentoyhtiöt yleensä laskeutuvat
sivuterminaaleihin. Bussiyhteys pääterminaaliin löytyi kohtuullisella vaivalla,
kuten myös autovuokraamo. Autovuokraamon henkilökuntaa ei sitten enää
löytynytkään. Pienellä selvittelyllä löytyi kuitenkin vuokraamojen
yhteispalvelupiste, josta sai ennakkovarauksiin avaimet.
Vuokra-autona oli uudehko, ihan näyttävän näköinen Audi A4.
Sporttisesta olemuksesta huolimatta se on pieni auto. Etupenkille oli monta
pyrkijää. Yhdellä matkapahoinvointia, toisella oireilevaa välilevyä. Yritin
mennä takapenkille,, mutta jo ensimmäistä kankkua sovittaessa toista ovea
vasten olevalta matkustajalta rupesi ilma puristumaan rinnasta. Siis
suurikokoisin matkustaa etupenkillä.
Matka jatkui pimenevässä illassa vauhdikkaasti moottoritietä
kohti Torinoa.
Meillä on hotelli kaupungin parhaalta paikalta. Ihmettelin
tätä, sillä seudulla on teollisuushallit 60 – luvulta, kerrostalot 70 – luvulta
ja Fiatit 80 – luvulta. Mutta täällä on Allianze Areena. Pesä, jossa Juventus
pelaa kotiottelunsa. Kello hipoi jo puolta yötä, mutta onneksi yksi pitseria
oli auki. Nälkä saattoi vaikuttaa kokemukseen, mutta pitsa oli erinomaista.
Seuraavana aamuna oli varhainen herätys ja siirtyminen
päivän kohteisiin. Ensin teollisuusalueelle tutustumaan kaasun
nesteytyslaitoksien kokoonpanoon ja sen jälkeen lähelle Paviaa toiminnassa
olevalle referenssikohteelle.
Päivän kolmas kohde oli pitkään toiminnassa ollut
biokaasulaitos. Neljäs kohde oli edellisen valmistuksen ostaneen yhtiön
konttori lähellä Milanon keskustaa. Parkkihallissa
näkyi maunis, mattamusta Ferrari.
Iltalennolla pääsi Helsinkiin asti, mutta viimeinen juna ei
vienyt enää Lahteen, vaan väliyö piti viettää Flamingossa. Ihan kaunis
panoraama kotimaasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti