Kaksi näyttelyä päättyi tänään ja kolmas parin viikon
kuluttua. Jos niihin halusi tutustua, niin näyttelyyn piti sännätä
kirjaimellisesti, kuin viimeistä päivää. Itse museo sijaitsee Itsenäisyydenaukiolla
vanhassa SEB – pankin talossa. Näyttelyitä on kahdessa kerroksessa.
Lähinnä lippuluukkua 2. kerroksessa oli piirustusnäyttely
kiireisestä sisäisestä tarpeesta. Näin taidemaallikon silmiin teoksissa oli
vahva Picassomainen leima.
Toisen kerroksen päänäyttely oli Jose Luis Ledesman kahden
teeman valokuvanäyttely. Vaikuttavin osa oli 70 – luvun lopun Argentiinan sisällissodan
kuvia sisältävät taulut, jotka on tehty kuvaajan maasta salakuljettamista
filmeistä. Toinen osa oli epätasainen ajankuva Sisiliasta 80 – luvun alusta
tähän päivään. Valokuvat ovat taidemuotona helpoimmasta päästä ja rajusta
teemasta huolimatta näyttely oli helppo katsella.
Alakerrassa oli päänäyttelynä Ukrainan Henki. Esillä on
kattava otanta merkittävien Ukrainalaisten taiteilijoiden töitä, joita Pärnun
museo on systemaattisesti hankkinut jo sodan alkamisesta, vuodesta 2014 alkaen.
Suurimman huomion sai Vadym Ishchenkon etnograafiset maalaukset. Tyylisuunta on
jonkinsortin naivismi, johon kuuluu myös huomattavan hymyilevät hahmot, joiden
onnellisuuden kuvaus vahvistuu, kun tietää taiteen syntyneen maassa, jossa
soditaan.
Oma lukunsa alakerran alastontaiteen osaston Apple teemalle,
jossa saa uutta mietittävää, missä se hyvän ja pahan tiedon omena on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti